W jaki sposób dyrektorzy małych, a także większych firm radzą sobie z powinnościami związanymi z chociażby pobieżną znajomością prawa

Każdy biznesmen, który prowadzi własną działalność gospodarczą powinien znać choćby podstawy prawa. Ta niezwykle przydatna wiedza przydaje się szczególnie wtedy, kiedy szef planuje np. rozszerzyć działalność bądź samodzielnie prowadzi rozliczenia z kontrahentami. Idealnym źródłem potrzebnych informacji jest internet, oczywiście jeżeli tylko internauta zagląda na wartościowe witryny. Znawcy prawa udzielają nawet rad online, a i na portalach dyskusyjnych można czasami znaleźć odpowiedź na dręczące pytania i w ten sposób rozwiać własne wątpliwości.

prawnik

Autor: Intuic | The Social Media Agency
Źródło: http://www.flickr.com

Tak czy siak każdy człowiek interesu powinien wcześniej bądź później zadecydować, kto jest odpowiedzialny za znajomość obowiązujących rozporządzeń. Gdy pracownik fizyczny prowadzi jednoosobową firmę, to zazwyczaj w ogóle nie interesuje się wspomnianymi wyżej tematami. Koncentruje się nade wszystko na starannym wykonywaniu swych obowiązków, a sprawami finansowych zajmuje się wykwalifikowana księgowa. Taka osoba nie tylko rozlicza VAT, ale i podpowiada klientowi, co musi zrobić, by urząd skarbowy lub miasta nie miał żadnych zastrzeżeń do pracy danego przedsiębiorcy, a w szczególności do prowadzonej dokumentacji. Natomiast w małych bądź średnich firmach najczęściej zostaje dokonany pewien podział obowiązków. A mianowicie, sekretarka pracująca w biurze szkoły policealnej zna chociażby podstawy prawa oświatowego, a księgowa, aby prawidłowo wyliczyć podstawę wynagrodzenia musi znać zarówno ustawę o rachunkowości, jak i szereg innych przepisów. W nadzwyczajnych lub mało typowych okolicznościach życiowych przydaje się rada fachowców takich jak adwokat lub radca prawny, np:

Duże przedsiębiorstwa, które współpracują z międzynarodowymi korporacjami albo świadczą usługi dla sporej liczby ludności z zasady są zmuszone angażować swoich prawników. Dobry radca prawny służy pomocą nie tylko w podbramkowych sytuacjach, czyli wówczas kiedy klient wnosi nieuzasadnione roszczenia. Trzeba bowiem uwzględnić także i to, że w instytucjach, takich jak banki czy salony operatorów internetu każdego dnia zawierane są tysiące umów, które w końcu ktoś musi zredagować, ponieważ asystenci działów obsługi klientów korzystają tylko z gotowych szablonów. Przy tym systematycznie trzeba też te umowy aktualizować bądź tworzyć osobne aneksy.