Regeneracja skrętnej belki – oznaki usterki, regeneracja, koszty

Skrętna belka to podejście stosowane przede wszystkim w wozach francuskich. Podatność belki na skręcanie w zestawieniu z dobrze zestrojonym zawieszeniem znacząco poprawia właściwości jezdne.
Co więcej płaska konstrukcja belki zapewnia zabudowę głębokiego bagażnika, co powiększa walory użytkowe wozów, jakie są w nią wyekwipowane.

Kolejną zaletą jest stosunkowo prosta możliwość jej demontażu. Niestety, przydaje się to szczególnie w związku z główną wadą belki skrętnej, którą jest jej wytrzymałość. Prawidłowe użytkowanie belki wymaga okresowej wymiany łożysk igiełkowych. Jeśli nie będziemy tego egzekwować, belka ulegnie uszkodzeniu a także nieodzowna będzie jej regeneracja.
regeneracja belki

Autor: Cezary Borysiuk
Źródło: http://www.flickr.com
Regeneracja belki skrętnej to proces, jakiego zadaniem będzie przywrócenie całkowitej sprawności, porównywalnej z fabrycznie nowym elementem. Jednak ażeby tak było, regenerację warto powierzyć wyspecjalizowanemu warsztatowi, który zrobi to zgodnie ze sztuką. Oferowane są dwie opcje regeneracji. Pierwsza z nich to wizyta wozem w serwisie, natomiast druga – przesyłka zdemontowanej belki i jej naprawa czy wymiana na już zregenerowaną. Każda z tych opcji ma swe wady oraz zalety, jednak jeżeli zależy nam na pełnej kontroli naprawy, najlepiej wybrać się na miejsce czterokołowcem oraz zlecić serwisowi kompleksową usługę. Przebieg regeneracji belki skrętnej bezwzględnie powinien zacząć się od jej demontażu. Jeśli jakiś warsztat oferuje nam regenerację na wozie, to lepiej poszukajmy drugiego warsztatu. Należy rozmontować poszczególne części, dokonać dogłębnej inspekcji i zdecydować, które elementy kwalifikują się do wymiany. Dopiero wówczas można oszacować, jaki będzie definitywny koszt naprawy.

Oczywiście, podstawowym elementem do wymiany będą łożyska igiełkowe oraz uszczelnienia. Felerne łożyska zwykle powodują uszkodzenie czopów, zaś w konsekwencji samej belki.